Dyscalculie

Dyscalculie houdt in dat iemand moeite heeft met één of meerdere onderdelen van rekenen. Soms zijn het cijfers of symbolen (+ , – , x, : ) die voor verwarring zorgen. Je gaat daardoor bijvoorbeeld cijfers omgekeerd opschrijven, je hoort 43 maar schrijft 34. Er kunnen problemen zijn met optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen. Het automatiseren van de tafels gaat vaak moeizaam evenals het maken van verhaaltjessommen. Ook bij het rekenen komen beelddenkers lege woorden tegen zoals meer, minder, erbij, etc. Doordat je als beelddenker geen plaatje hebt bij het woord, weet je niet wat je leest. Het maken van de som wordt dan lastig.

Iemand met dyscalculie heeft vaak ook moeite met een of meer van de onderstaande begrippen:

  • verschil tussen links en rechts
  • aanwijzingen of instructies opvolgen, kaartlezen
  • klokkijken, op tijd komen, dagen van de week, maanden van het jaar
  • ordenen, dingen in de juiste volgorde plaatsen
  • ruimtelijk inzicht

Aanpakken van dyscalculieproblemen

De genoemde problemen ontstaan doordat je in verwarring bent geraakt van cijfers, symbolen en begrippen. Daardoor zie je de dingen niet meer zoals ze zijn. In de Davis®-counseling leer je hoe je deze verwarring kan corrigeren. Je leert wat rekenen is  aan de hand van een aantal concepten. Met klei je ga je beelden maken van verschillende rekenkundige bewerkingen en begrippen. Hierdoor krijg je weer vertrouwen in jezelf en jouw manier van rekenen. Rekenen zal je steeds makkelijker afgaan.

Benthe geeft zelf aan dat ze zich nu beter kan concentreren. Merkbaar voor ons is dat ze zelf nu haar dingen goed kan plannen zonder dat wij haar hier op attenderen.
- Annette en Benthe (14 jaar)
Meer weten over de Davis®-Methode?
Neem contact met me op voor een vrijblijvend gesprek